Tallinna linnakohus mõistis kolmapäeval Saaremaa mahuka salakütuseäri süüasja
kaks võtmefiguuri reaalselt vangi ning nõudis meestelt riigi kasuks välja ligi
35 miljonit krooni.
Kohus mõistis Saaremaa kuritegelikuks autoriteediks peetava ärimehe Jüri
Ranna (48) süüdi salakütuse ärile kaasaaitamises ja salakaubaveos ning ärimees
Eduard Beilinsoni (32) süüdi kütuse salaveos ning karistas mõlemat kaheaastase
vangistusega.
Kohus mõistis eelmiste kaaskohtualuse Vladimir Kosiku (43) süüdi kütuse
salaveos ning endise kõrge tolliametniku Mart Kiisa (44) süüdi ametiseisundi
kuritarvitamises ja karistas mõlemat tingimisi ühe aasta ja kuue kuu pikkuse
vangistusega kolmeaastase katseajaga.
Kohus mõistis neljalt kohtualuselt riigi kasuks välja tolliameti tsiviilhagi
summas 34.917.918 krooni. Samuti peavad mehed maksma teise astme kuriteo eest
riigile 3720 krooni sundraha.
Mullu oktoobris alanud protsessil eitas Rand salakütuseärile kaasaaitamist,
Kosik salakaubavedu ja Edela tolliinspektuuri Kuressaare tollipunkti endine
juhataja Kiisk ametiseisundi kuritarvitamist. Ärimees Beilinson tunnistas süüd
dokumentide võltsimises ja kütuse salakaubaveos osaliselt.
Kaitsepolitsei süüdistuse järgi tõid kohtualused võltsitud dokumentidega
2000. ja 2001. aastal Eestisse ligi 7000 tonni bensiini ja jätsid riigile
tasumata üle 49 miljoni krooni makse.
Kuritegeliku grupi keskne liige oli tegelikult kahtlase taustaga
investeerimisfirma Balti Investeerimiskeskus juht Aleksander Kolektor, kes
tapeti Tallinnas eelmise aasta veebruaris.
Süüdistuse järgi pöördus Rand 2000. aasta suvel Beilinsoni poole ettepanekuga
investeerida Eestisse toodava kauba ostutehingusse. Kaubaks pidi olema ligi 2000
tonni lahusti nime all üle tollipiiri toimetatavat bensiini. Beilinson leppis
kokku Kolektoriga, et tehing tehakse tema firma kaudu.
Esimene kogus bensiini jõudis Roomassaare sadamasse tankeriga Spirit Trader
2000. aasta 28. septembril. Valeandmeid sisaldavate dokumentide esitamise tõttu
vabastasid Kuressaare tollipunkti töötajad pärast kontrollimist lastiks olnud
bensiini tollikontrolli alt.
Belgiast Antwerpeni sadamast saabus järgmine tanklaev Kama River Roomassaarde
sama aasta novembris, seekord tõid mehed sisse üle 3000 tonni salakütust.
Kolmas, ligi 2000-tonnine salakütuse last jõudis sissetöötatud skeemi
kasutades Roomassaarde 2001. aasta märtsis. Kontrollimisel tuvastati, et
tanklaeva lastiks oli bensiini ligi 2000 tonni rohkem, kui kaubadeklaratsioon
näitas. BNS