Ilmub alates 1994.aastast. Vaala keskus, Lõõtspilli 2, Rakvere 44313 E-post: reklaam @ nadalaleht.eu toimetus @ nadalaleht.eu Nädalaleht levib kolmes maakonnas (Lääne- ja Ida-Virumaa, Jõgevamaa) ja Tartu linnas.

Algklassides võib hinde asemele hinnang tulla
Uut hindamiskorda välja töötav ekspertkomisjon sai haridusministeeriumilt ettepaneku, et sügisest võiks lubada koolidel anda kuni kuuenda klassini õpilastele hinnete asemel hinnanguid, süsteem tugineb Rootsi eeskujul.

Eesti Päevalehe teatel on Rootsis viimased kümmekond aastat olnud keelatud õpilastele kuni kaheksanda klassini hindeid panna. Otsust põhjendati sellega, et hinnete panemine segab õpilast, sest ta ei suuda piisavalt teadmistele keskenduda, vaid hakkab õppima hinde pärast.

Eestis lubab määrus 1.-2. klassi õpilastele anda suulisi hinnanguid. Paljude koolide 1. klassides nii ka tehakse, 2. klassist alates saavad õpilased aga juba hindeid.

"Tihti tahavad lapsevanemad ise numbreid näha," ütles haridusministeeriumi teabekorralduse osakonna juhataja kohusetäitja Tarmu Kurm ajalehele.

Sama kinnitas ka hindamiskorra muutmise kallal töötav Mari Kadakas. "Nii imelik kui see ka ei ole, ütleb hinne lapsevanemale rohkem kui hinnang," ütles ta.

Kadakas rõhutas, et praegu on siiski vaid kaalumisel variant lubada koolidel kuni kuuenda klassini anda õpilastele hinnete asemel hinnanguid. "Kui koolid peavad sellist korda vajalikuks, siis tuleb see kasutusele," lisas ta. "Praegu aga ei ole mingit kindlat alust hinnet hindamisega asendada."

Kadakas ütles, et kui hinnangute andmine leiab poolehoidu, tuleb koostada hulk materjale ja kogumikke, mis selgitaks õpetajatele, kuidas hinnangut anda. "See, kui õpetaja kirjutab sõnadega "hea" või "väga hea", pole hinnang. See on samuti hinne," tõi ta näite. "Hinnang tähendab midagi muud. Mina isiklikult arvan, et hinne on parem."

Tallinna vanalinna hariduskolleegiumi põhikooli õppealajuhataja Kristel Üksküla polnud hinnangute süsteemi vastu. "Ma arvan, et õpetajad võivad seda pisut karta," ütles ta. "Hinnangu andmine eeldab tugevat ja head pedagoogi - temal polegi hindeid vaja, oskab niisama õpilasi motiveerida. Et hinnanguid anda, selleks peaks õpetajal olema vähem tunde ja klassis vähem lapsi."

Koolipsühholoog Hele Kanteri sõnul püüab hinnangute süsteem hoida laste motiveeritust ja mitte traumeerida neid sellega, et keegi on parem. "Lapsed orienteeruvad väga varajases eas võistlemisele," tõdes ta. "Ja kui mõni on kehvem, siis võib-olla ta ei tahagi enam koolis käia. Ma ei tea, kas hinnangute panemine peaks kestma just kuuenda klassini. Fakt on, et ükskõik millal need hinded tulevad, alguses on niikuinii raske."

Kui hinnangute süsteem leiab õpetajatelt ja haridusministeeriumilt poolehoiu, võib see käivituda sügisest.  BNS

11 Detsember 2004
  Kommentaarid