Ilmub alates 1994.aastast. Vaala keskus, Lõõtspilli 2, Rakvere 44313 E-post: reklaam @ nadalaleht.eu toimetus @ nadalaleht.eu Nädalaleht levib kolmes maakonnas (Lääne- ja Ida-Virumaa, Jõgevamaa) ja Tartu linnas.

Tarbijakaitseamet: Internetis liikudes tuleb olla tähelepanelik!
Tarbijakaitseamet soovitab tarbijatel internetis liikudes olla ettevaatlik ning vältida kergekäeliselt oma isikuandmete edastamist ning soovimatu ühenduse tekitamist tasuliste serveritega.

Hoolikas ning teadlik isikuandmetega ümber käimine aitab Internetis petta saamist vältida. Eelkõige tasub jälgida, milleks interneti lehekülje haldajal Teie andmeid vaja läheb: kui e-posti aadressi küsitakse peamiselt reklaami edastamise eesmärgil, siis nime, elukoha, isikukoodi, pangarekvisiitide küsimise ja muul viisil isiku tuvastamise eesmärk võib olla pahatahtlik. Näiteks enamuste foorumite kasutamiseks ei ole lehekülje haldajalt vaja teada kasutaja isikukoodi ning krediitkaardi numbri küsimine on õigustatud vaid juhul, kui kasutaja soovib kauba või teenuse eest maksta.

Ükski internetipood ei saa küsida ostjalt internetipanga kohta muud, kui vaid seda, millises pangas soovitakse maksta. Mingil juhul ei tohi edastada oma salasõnu või muud infot pangaarve kohta. Enne küsitud andmete sisestamist tuleb hoolikalt lugeda, mis on andmete kasutamise eesmärgiks ning milleks neid vajatakse. Samas tuleb Internetis olevasse materjali suhtuda kriitiliselt, sest sageli ei pruugi asjad olla nii, nagu neid näidatakse. Internetis makstes on vaja jälgida ka lihtsat ohutusreeglit - kas krediitkaardi info sisestamise lehe allservas on tabaluku kujutis ja aadressi algusele on lisandunud “s” - https://…, mis näitab turvalist salastatud andmesideühendust.

Sissehelistamisteenust kasutavad interneti külastajad võivad ebameeldiva üllatusena leida oma telefoniarvelt erinevaid rahvusvahelisi kõnesid, mida nad teadlikult sooritanud ei ole. Sellised kõned tekivad interneti kasutaja poolt meelelahutusliku sisuga koduleheküljelt arvutisse tasulise programmi allalaadimise ja selle käivitamise tulemusena. Ühenduse esmakordseks tekkimiseks on vajalik arvutikasutaja tahteavaldus, kas mingi interneti lehekülje avamise või internetis pakutava programmi allalaadimiseks, milleks piisab “OK” või “ENTER” vajutamisest. Peale programmi käivitamist toimub enamasti programmi installeerimine arvuti kõvakettale ning programm asendab arvuti seadistustes esialgse interneti juurdepääsukeskuse numbri vastava välismaise juurdepääsukeskuse numbriga. Seetõttu võib tarbijal järjekordsel internetti sisenemisel koheselt tekkida vastav rahvusvaheline ühendus. Antud ühendused tarifitseeritakse võrgusisese või võrkudevahelise (rahvusvahelise) kõne vastava minutihinnaga. Programmide eemaldamiseks piisab failide arvutist kustutamisest ja vastavate arvuti seadistuste muutmisest. Samuti on võimalik suurte arvete ära hoidmiseks kasutada väljuvate kõnede piirangut.

Soovimatute ning tasuliste ühenduste tekkimise vältimiseks tuleb hoiduda erinevate programmide installeerimisest ja käivitamisest oma arvutis, kui ei olda nende sisus päris kindel.

Internetiteenuse pakkuja (sideteenuse osutaja) ei saa vastutada selle eest, milliseid kodulehekülgi kasutajad külastavad, milliseid programme nad enda arvutisse laadivad ning kuidas kasutaja enda arvuti on seadistanud. Seega vastutab tarbija ise kõikide tema numbrilt loodud interneti sissehelistamisühenduste eest ning kohustub maksma loodud ühenduse eest tasu konkreetsesse (sh rahvusvahelisse) võrku helistamisel kehtivate minutihindade alusel.

Arvestades, et tagasiulatuvalt on äärmiselt raske, kui mitte võimatu, tõendada arve soovimatut tekkimist, soovitab Tarbijakaitseamet tarbijatel Internetis liikudes olla äärmiselt tähelepanelik. Internetis kelmuse ohvriks langenu saab küll abi saamiseks pöörduda politsei poole, kuid menetluse käik ning raha tagasi saamine sõltub juba otseselt tõendamise võimalikkusest.

VNL-Online
09 Veebruar 2005
  Kommentaarid