![]() www.vnl.ee Tarbijate huvi oma õiguste vastu suureneb iga aastaga Tarbijakaitseameti tellimusel viidi Eesti Konjunktuuriinstituudi poolt läbi uurimus, mille eesmärgiks on analüüsida tarbijakaitse olukorda Eestis. Analoogset tarbijakaitseteemalist küsitlust on läbi viidud juba alates 1998. aastast. Uurimuses selgitatakse välja, millistes olukordades tarbijate õigusi sagedamini rikutakse, milline on tarbijate informeeritus oma õigustest, kuidas mõjutavad reklaamikampaaniad tarbijate ostukäitumist jms. Uuringust selgub, et 78% küsitletustest on tarbijakaitseseaduse olemasolust teadlikud ning väitega, et kauplejad on tarbija õigustega kursis, nõustus üle poole vastanutest.<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /> Tarbija õiguste rikkumisi esines 2004. aastal vastajate hinnangul kõige sagedamini turul (42% vastajatest) ja väikestes poodides (41% vastajatest) ja enim esines tarbijatel probleeme toidukaupadega (51% vastanutest). Rõivaste ja jalatsitega oli probleeme 38% vastanutest. Võrreldes 2003. aastaga, on õiguste rikkumiste protsent kasvanud elektroonika ja kodumasinate puhul, sama kasvutendentsi on märgata ka Tarbijakaitseametile laekunud tarbijakaebuste osas: kui 2003.aastal oli see 17%, siis 2004. aastal 20%. Teenustest rikuti enim tarbijate õigusi telefoni- ja andmesides (27% vastanutest), toitlustusasutustes (26%) ning seoses kommunaalteenustega (25%). Küsitlusest selgus, et 45% tarbijatest on ostnud kaupu ja teenuseid reklaamikampaaniate mõjul. 28% vastanutest olid oma ostuga rahul, 17% aga pettusid ostetud tootes. Rahulolematuse peapõhjuseks on endiselt ostetu halb kvaliteet või pakkuja lubadustes pettumine (56% küsitletutest). Antud põhjuste kõrvale on tõusnud reklaamsõnumite mitmetähenduslikkus (sõnumi mitmetitõlgendamise tõttu pettus kaubas või teenuses 45% küsitletutest). Uuriti ka erinevate tarbijalepingutega kaasnevate tüüptingimuste arusaadavust tarbijate silmis. Selgus, et 60-le % elanikkonnast on need arusaamatud, mis näitab, et teenuse pakkuja poolt oodatakse tüüptingimuste lahti seletamist. Jätkuvalt soovivad tarbijad tarbijakaitsealast teavet saada eelkõige televisiooni ja päevalehtede vahendusel. Samuti on tarbijatele üheks tähtsamaks infokanaliks Tarbijakaitseameti infotelefon 6 201 707, millele laekunud kõnede arv suureneb iga aastaga. Informatsiooni hankimise osas viitavad küsitluse tulemused elanike aktiivsuse tõusule. Interneti levik on suurendanud ka selle kasutamist tarbijakaitsealase info saamiseks. Tarbijakaitseameti enda allikatest on jätkuvalt populaarseim ameti kodulehekülg Internetis www.tka.riik.ee <http://www.tka.riik.ee/> (vastas 34%). Tarbijad ise hindavad kõige vajalikumaks infot Tarbijakaitseameti infotelefonil ning televisioonis. Eda Amur Tarbijakaitseamet Tarbijapoliitika ja avalike suhete osakonna peaspetsialist Kiriku 4, 15071 Tallinn tel 6201904 fax 6201701 eda.amur@consumer.ee 13 Aprill 2005 |