www.vnl.ee

Veskimägi kritiseeris Ansipit teravalt sadamatasude pärast

Rahandusminister Taavi Veskimäe sõnul on majandusminister Andrus Ansipi seisukohamuutus Tallinna Sadama hinnatõusu ja sadamalt teenitavate dividendide suuruse osas täiesti mõistetamatu.

Tallinna Sadama juhatus teatas teisipäeval, et on välja töötanud kava eelseisva kaubaveo sadamatasude tõusu kärpimiseks ning otsib koos majandusminister Andrus Ansipiga võimalust kava elluviimiseks.

Res Publicasse kuuluv Veskimägi soovib sadamateenuste hinna olulist kergitamist ja seega riigi tulude suurendamist, samas kui ettevõtjate huve kaitsev reformierakondlane Ansip pooldab laugemat teenuste hinna tõstmist. Ansip esindab ministrina riiki sadama aktsionäride koosolekul.

Veskimäe sõnul leppis ta 2005. aasta riigieelarve koostamisel majandusministeeriumiga kokku, et tänavu maksab Tallinna Sadam riigile dividendidena 311 miljoni krooni. Nüüd on tema sõnul üllatav, et majandusministeerium on seisukohta muutnud.

"Tahaksin väga teada nende muudatuste põhjuseid. Sellise lähenemisega on võimatu midagi planeerida, kui kõigis küsimustes pidevalt seisukohta muudetakse. Kui raha tahetakse ministeeriumi poliitikateks, on üks seisukoht, kuid aga raha riigieelarvest ministeeriumile käes, muutub seisukoht," ütles Veskimägi pressiesindaja vahendusel BNS-ile.

Rahandusminister tunnistas, et ilmselt on tema arusaamad Tallinna Sadama ja riigi äriühingute haldamise poliitikast Ansipiga tõesti erinevad.

"Minu arusaam on, et riik peab käituma riigina ja seisma oma huvide eest ja seda samas majandusliku loogikaga, mis on eraomanikul. Ma näen, et riik ei pea olema see, kelle arvelt teised teenivad," kinnitas Veskimägi.

Ministri sõnul on riigil huvi saada talle kuuluvalt varalt mõistlikku tootlust ja mitte ajada mingit muud, äraspidist loogikat.

Rahandusminister kinnitas taas, et peab arusaamatuks, et vaatamata elukalliduse olulisele kasvule, pole sadamatasusid korrigeeritud 1997. aastast saadik.

"Leian, et ka uute sadamatasude valguses jääb Tallinna Sadama üheksaprotsendiline varade tootlus mõõdukaks ning üsna oluliselt alla transiidiahela teiste osapoolte tootlusnäitajatele," rääkis Veskimägi. "Samuti ei arva ma, et korrigeeritud sadamatasude väike osakaal transiidiketi kogukuludes (alla kahe protsendi) mõjutaks oluliselt Eesti positsiooni rahvusvahelises transiidiäris."

Veskimägi sõnul on ta mitmel korral kohtunud Tallinna Sadama juhtkonnaga, kes on põhjalikult ja veenvalt selgitanud sadamatasude tõstmise vajalikkust.

"Jään huviga ootama, mis võivad olla juhtkonna uued argumendid, miks peaks pooleaastasel analüüsil põhinevat ja suvel nõukogu poolt juba heaks kiidetud tasude tõstmise otsust muutma," ütles Veskimägi.

Seni kehtib kaubaveo tasude tõstmise osas nõukogus eelmisel suvel kinnitatud otsus, millega näiteks tankeritele kallinevad teenused ligi poole võrra. Kaubavedusid puudutavate sadamatasude tõusu kärpimise vastu on sadama nõukogusse kuuluvad Res Publica liikmed.  BNS



   12 Jaanuar 2005