![]() www.vnl.ee Valitsus kiitis heaks Eesti maaelu arengukava aastateks 2007-2013 Valitsus kiitis heaks Eesti maaelu arengukava aastateks 2007-2013 Valitsus kiitis heaks Eesti maaelu arengukava aastateks 2007-2013 Tänasel kabinetinõupidamisel kiitis Vabariigi Valitsus heaks põllumajandusministri esitatud Eesti maaelu arengukava 2007-2013 (MAK), mille raames on võimalik Eesti maaelu järgneva seitsme aasta jooksul toetada ligikaudu 14,5 miljardi krooniga. Kokku on arengukava raames kavas rakendada 19 meedet, sealhulgas 11 alameedet. Põllumajandusminister Ester Tuiksoo sõnul on tegemist dokumendiga, mis paneb paika Eesti maaelu suundumused järgnevaks seitsmeks aastaks. "Arutelud maaelu arengu strateegia ja -kava osas on kestnud ligikaudu kaks aastat. Niivõrd põhjalik dialoog peaks andma kõigile asjaosalistele selge sõnumi, et läbi on arutatud ja analüüsitud kõik võimalused ning vajadused ja saavutatud on kompromiss erinevate huvide vahel. Usun, et täna Valitsuse poolt heaks kiidetud arengukava tagab maaelu jätkusuutlikkuse ning annab maainimesele maal elamiseks ja tegutsemiseks vajaliku kindlustunde," rõhutas Tuiksoo. Eelarveperioodil 2007-2013 rahastab Euroopa Liit maaelu arengu ja põllumajandustoetusi Maaelu Arengu Euroopa Põllumajandusfondist (EAFRD), mida liikmesriigid omalt poolt kaasfinantseerivad. Lähiajal on kavas MAK esitada Euroopa Komisjonile ja alustada selle osas ametlikke läbirääkimisi. "Kuigi Komisjonil on MAKi heakskiitmiseks aega kuni 6 kuud, käivad läbirääkimistega paralleelselt ka ettevalmistused toetuste rakendamiseks," selgitas Tuiksoo. MAKi strateegilise alusdokumendi – Maaelu arengu strateegia 2007-2013 (MAS) – kiitis Vabariigi Valitsus heaks 13. juulil 2006. Õigusliku aluse MAKi toetuste rakendamiseks loob Euroopa Liidu ühise põllumajanduspoliitika rakendamise seaduse muutmise seadus, mis on Vabariigi Valitsuse poolt heaks kiidetud 11. jaanuaril käesolevala aastal ja praeguseks läbinud Riigikogus ka esimese lugemise. Eesti maaelu arengukava 2007-2013 lõplik Valitsuse poolt heakskiidetud versioon avaldatakse põllumajandusministeeriumi kodulehel aadressil www.agri.ee/mak lähemate tundide jooksul. Lisainformatsioon: Margus Palu Põllumajandusministeerium Avalike suhete osakond Tel: 6 256 524, 52 007 81 E-post: margus.palu@agri.ee Taustainformatsioon Euroopa Liidu eelarveperioodi jooksul aastatel 2007-2013 on Eestil võimalik muuhulgas kasutada Maaelu Arengu Euroopa Põllumajandusfondi (EAFRD) vahendeid ligikaudu 11,2 miljardi krooni ulatuses (sellele lisandub Eesti riigi poolne kaasfinantseering). Nende vahendite kasutamiseks koostavad liikmesriigid maaelu strateegiad ja maaelu arengu kavad. Maaelu arengu strateegia on arengukava strateegiliseks aluseks, arengukavas valitud meetmete kaudu viiakse strateegiat ellu. Eesti maaelu arengukava 2007-2013 on suunatud Eesti põllumajanduse ja metsanduse konkurentsivõime tõstmisele, keskkonna ja paikkonna parandamisele, maapiirkondade elukvaliteedi ja maamajanduse mitmekesistamisele, võttes arvesse Eesti maaelu omanäolisust. Sellest tulenevalt on arengukava peamised prioriteedid: - põllumajanduse konkurentsivõime paranemine sellisel määral, et põllumajandusettevõtjad suudaksid pärast 2013. aastat tulla toime selleks ajaks vähenevate toetuste tingimustes. Metsanduse pikaajaline konkurentsivõime peab jõudma tasemele, mis tagab metsapotentsiaali taastamise ja ennetustegevuse, erametsa säästliku majandamise ning toetama metsasaaduste ja metsandusteenuste ulatuslikumat kasutamist; - rakendatavad põllumajanduse tootmisviisid peaksid tagama hea keskkonnaseisundi, põllumajanduslik maakasutus peab säilima piirkondades, kus see on oluline traditsiooniliste maastike kujunduses ning kõrge loodusväärtusega alade säilimisel. Metsade majandamisel ja kaitsel lähtutakse säästva metsanduse põhimõtetest; - maapiirkonna ettevõtluse mitmekesistamine eelkõige vähemsoodsatel aladel ning maapiirkondade elukvaliteedi parandamine; - senisest laialdasema otsustusõiguse andmine kohalikule tasandile, nii et aastateks 2009-2010 oleks enamik valdu hõlmatud kohalike tegevusgruppidega. Strateegiast tulenevalt on nimetatud eesmärkide saavutamiseks vahendid jaotatud järgmiselt: - põllumajandus- ja metsandussektori konkurentsivõime – 40%; - keskkonna ja paikkonna parandamine – 39%; - maapiirkondade elukvaliteet ja maamajanduse mitmekesistamine – 21%; - LEADER – 10% (LEADER on horisontaalne teisi telgi läbiv telg, seetõttu kajastuvad läbi LEADERi tehtavad tegevused juba vastava telje osakaalus). EAFRD toetused on suunatud sellele osale maaelu arengust, mis on otseselt või kaudselt põllumajandusega seotud. Fondi toetuste sihtgruppideks on põllumajandusega tegelevad isikud, erametsaomanikud või nende ühistud, koostööd edendavad ühendused, mittepõllumajanduslikud mikroettevõtted maapiirkondades ja kohalikud tegevusgrupid. Maaelu arengukava ja -strateegia sisuline koostamine ja dialoog algas 2004. aasta septembris vastavas töögrupis, milles osalesid tootjate ja maaorganisatsioonide esindajad. Suur osa Eesti poolt esitatud ettepanekutest võeti arvesse ka toetuste jagamise aluseks oleva Euroopa Liidu Nõukogu maaelu arengu määruse koostamisel. MASi ja MAKi koostamist on koordineerinud Põllumajandusministeerium, kaasates selleks moodustatud juhtkomisjoni kaudu teisi ministeeriume ning sotsiaalseid ja majanduslikke partnereid. Strateegia ja arengukava koostamisest on antud ülevaateid Põllumajanduse ja Maaelu Arengu Nõukogus ja Riigikogu maaelukomisjonis. Maaelu arengukava on üks enim sektori ja sotsiaalsete partneritega läbi arutatud ja kooskõlastatud arengukavasid – siinkohal võiks välja tuua, et MAKi kohta on esitatud ligikaudu 350 ettepanekut, millest enam kui pooltega on arvestatud. MAK 2007-2013 toetusmeetmed: I telg – Põllumajandus ja metsandussektori konkurentsivõime parandamine - Meede 1.1 Põllumajandustootjate ajakohastamine: Alameede 1.1.1 Investeeringud mikropõllumajandustootjate arendamiseks; Alameede 1.1.2 Põllumajandustootjate pikaajalised investeeringud; Alameede 1.1.3 Investeeringud bioenergia tootmisesse; - Meede 1.2 Põllumajandustoodetele ja mittepuidulistele metsandussaadustele lisandväärtuse andmine; - Meede 1.3 Noorte põllumajandustootjate tegevuse alustamise toetus; - Meede 1.4 Põllu- ja metsamajanduse infrastruktuur; - Meede 1.5 Metsade majandusliku väärtuse parandamine ja metsandussaadustele lisandväärtuse andmine; - Meede 1.6 Põllumajandus- ja toidusektoris ning metsandussektoris uute toodete, töötlemisviiside ja tehnoloogiate arendamine; - Meede 1.7 Koolitus- ja teavitustegevused; - Meede 1.8 Nõuandesüsteemi ja -teenuste toetamine. II telg – Keskkonna ja paikkonna säilitamine - Meede 2.1 Ebasoodsamate piirkondade toetus; - Meede 2.2 Natura 2000 toetus põllumajandusmaale; - Meede 2.3 Natura 2000 toetus erametsamaale; - Meede 2.4 Natura 2000 võrgustiku poollooduslike koosluste hooldamine; - Meede 2.5 Põllumajanduslink keskkonnatoetus: Alameede 2.5.1 Keskkonnasõbralik majandamine; Alameede 2.5.2 Keskkonnasõbralik majandamine nitraaditundlikul alal; Alameede 2.5.3 Mahepõllumajanduslik tootmine; Alameede 2.5.4 Püsirohumaade keskkonnasõbralik hooldamine; Alameede 2.5.5 Ohustatud tõugu looma kasvatamine; Alameede 2.5.6 Kohalikku sorti taime kasvatamine; - Meede 2.6 Kaitsemetsa rajamine; - Meede 2.7 Energiavõsu rajamine; - Meede 2.8 Vähetootlike investeeringute toetus: Alameede 2.8.1 Kiviaedade rajamine ja taastamine; Alameede 2.8.2 Põllumajandusmaa lupjamine. III telg – Maapiirkondade elu kvaliteet ja maamajanduse mitmekesistamine - Meede 3.1 Majandustegevuse mitmekesistamine maapiirkonnas; - Meede 3.2 Külade uuendamine ja arendamine. IV telg – LEADER - Meede 4 LEADER-meede. Täpsem info: www.agri.ee/mak. 08 Veebruar 2007 |